Summa sidvisningar

onsdag 25 november 2015

Hur gör man då man resonerar på ett SO-prov

Jag känner att jag tydligt vill visa hur man resonerar på ett SO-prov. Ett sätt som ofta används på Nationella prov är följande

E= ett samband med en konkretisering som inte är så tydlig. Använd något begrepp som hör till ämnet
C= två samband eller ett samband som förklarars i många led. En tydlig konkretisering som på ett tydligt sätt visar det man vill säga. Använd flera relevanta begrepp på rätt sätt. Problematisera genom att exempelvis byta perspektiv
 A= tre samband eller två samband i flera led. Flera (minst två) tydliga konkretiseringar som på ett tydligt sätt visar det man vill säga. Använd många relevanta begrepp på rätt sätt och som hör till ämnet. Problematisera genom att på ett tydligt sätt byta perspektiv

Jag visar nedan ett exempel från ett gammalt offentligt nationellt prov som skrevs 2013 

I Sverige fick vi allmän rösträtt 1921, då var rösträttsåldern 21 år. Den ändrades så småningom till 18 år. Under senare år har röster höjts för en ytterligare sänkning av rösträttsåldern till 16 år, men det har inte genomförts. Varför är rösträttsåldern 18 år? Resonera! I uppgiften ska eleven resonera om varför rösträtten är 18 år, i resonemanget visar eleven kunskaper om demokratiska värden och processer.
Bedömningsaspekter
 Progressionen i uppgiften består av att resonemangets kvalitet ökar, detta visas genom:
• i vilken utsträckning eleven i resonemanget visar på förklaringar till rösträttsåldern
• i vilken utsträckning eleven konkretiserar sitt resonemang
• i vilken utsträckning eleven problematiserar sitt resonemang genom att exempelvis visa olika perspektiv

Detta är ett F resultat

Detta är ett E- resultat
Detta motsvarar C-resultat


Detta motsvarar A-resultat

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar